تبلیغات
باشگاه ورزشی پارسایان - وضعیت و ساختار اندام خود را تعیین کنید
 
باشگاه ورزشی پارسایان
باورزش سلامتی ،زیبائی و تناسب اندام خود راتضمین نمائید
وضعیت و ساختار اندام خود را تعیین کنید

بعد از این که با برنامه های ورزشی مختلف خودتان را خسته کردید و از خوردن لیست غذاهای ممنوعه خودداری نمودید ، نوبت به آن رسیده که وضعیت پیشرفت خودتان را بسنجید . 

برای سنجش پیشرفتتان ، روی ترازو نروید تا ببینید وزنتان پایین آمده یا نه ، درعوض ساختار بدنتان را بررسی کنید . ترازو فقط یک عدد خام به شما می دهد ، ترکیب بدنتان را تعیین نمی کند . ( این که کدام قسمت از بدنتان چربی است و کدام قسمت عضله . ) 

خیلی از افراد همه ی تلاش خود را به کار می گیرند که درصد چربی بدنشان را پایین آورده و هم زمان با آن حجم عضلانی خود را افزایش دهند . این ها اگر 5 کیلو چربی کم کنند ولی 10 کیلو عضله به دست آورند ، وزنشان بیش تر می شود اما اندامشان هزاران مرتبه بهتر و زیباتر از قبل نشان می دهد . 

برای تعیین ترکیب بدنتان می توانید از روش ها و تکنیک ها مختلفی استفاده کنید . دانستن تفاوت بین تکنیک های مختلف به شما کمک می کند آگاهی بیش تر نسبت به مفهوم اعداد خود پیدا کنید . برخی از این تکنیک ها گران تر از بقیه هستند اما هر چقدر بیش تر پول بدهید ، نتیجه دقیق تری هم خواهید گرفت. 

در زیر برخی از تکنیک های متداول که برای تعیین ترکیب بدن به شما کمک می کند را معرفی می کنیم : 

وزن کردن زیر آب : این روش که سابقا تکنیک استاندارد طلایی نامیده می شد ، با فرو بردن شی زیر آب ، ترکیب بدن آن را مشخص می کند . سپس با تعیین حجم بدن و اعمال یک فرمول در نتیجه ، تراکم بدن را اندازه گیری می کنند تا ببینند چه میزان از ترکیب بدن را حجم چربی در بر گرفته است . مشکل بزرگ این روش این است که معمولا بین نژادها و افراد مختلف تفاوت هایی در تراکم استخوان وجود دارد . از آن جا که این مسئله در معادله در نظر گرفته شده است ، اگر تراکم بدنتان کمی از حد استاندارد متفاوت باشد ، نتیجه آزمایشتان به درد نخواهد خورد . همین طور اگر نتوانید همه ی هوای موجود در ریه را بیرون دهید ( که درست قبل از فرو رفتن در آب باید انجام شود ) نتیجه ی آزمایش را تغییر خواهد داد . با این که این روش نقاط ضعف خود را دارد ، اما یکی از گران ترین روش های موجود برای تعیین ترکیب بدن به شمار می رود و اگر توسط فردی بامهارت انجام شود ، نتیجه ی تقریبا درستی ارائه می دهد . 

کولیس پوست : ترکیب بدنتان را می توانید با استفاده از کولیس پوست هم تعیین کنید . کولیس پوست وسیله ای است که با آن لایه ی خارجی پوست را نیشگون گرفته تا ضخامت لایه ی پوست اندازه گیری شود . این اندازه گیری در قسمت های مختلف بدن انجام می گیرد . ( معمولا در سه نقطه یا هفت نقطه ) و بعد اطلاعات به دست آمده حساب می شود تا درصد ترکیبات بدن مشخص شود . بااین که این روشی قابل قبول به حساب می آید اما چند نقطه ضعف دارد : اگر سنجش هربار توسط یک فرد متفاوت صورت گیرد ، نتیجه ی آزمایش تغییر خواهد کرد ؛ درصد نهایی براساس فرضیه ی نادرستی که لایه ی خارجی چربی نشان می دهد چه میزان چربی در کل بدن یافت می شود ، تعیین می شود ؛ برخی افراد چربی زیرپوستی بیش تری نسبت به دیگران دارند ، درنتیجه متغیرهای فردی ، عدد خام به دست آمده تغییر می کند . اما ، اگر همان فرد بامهارت ، لایه های پوست شما را بررسی کند ، می توانید با گذشت زمان از یافته های آزمایش خود برای سنجش پیشرفت خود استفاده کنید . یادتان باشد اگر درصد به دست آمده ، مثلا %14 باشد ، اما درصد چربی واقعی بدنتان %18 باشد ، و آزمایش بعدی %11 نشان دهد ، احتمالا عدد واقعی %15 بوده است و همین که بدانید %3 درصد چربی بدنتان پایین آمده برایتان کافی است . اگر به دلیل مسایل سلامتی ، به دنبال یک درصد خاص از چربی بدن هستید ، پس احتمالا می خواهید نتیجه ی آزمایشتان با دقت تمام باشد ، به همین دلیل این روش خوبی برای شما به حساب نمی آید . 

Dexa : می توانید ترکیب بدنتان را با روش Dexa نیز تعیین کنید . این روش مخفف جذب سنج انرژی اشعه ی اکس می باشد که یکی از دقیق ترین روش های آزمایش ترکیب بدن می باشد اما هزینه ی زیادی می برد . این دستگاه کل بدن را اسکن می کند و آن را به سه ترکیب مختلف تقسیم می کند : حجم عاری از چربی ، حجم چربی و حجم موادمعدنی بدن . این دستگاه از اشعه ی اکس با قدرت پایین استفاده می کند که همه ی استخوان ها و بافت های نرم بدن را بررسی می کند . میزان انرژی فوتون که توسط استخوان ها جذب می شود ، معیار تعیین ترکیب بدن می باشد . کل پروسه چیزی درحدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد و حین انجام اسکن باید کاملا بی حرکت باشید . یک مزیت این متد این است که علاوه بر تعیین میزان کل چربی بدن ، به شما می گوید که چربی های اضافه در کدام قسمت از بدنتان قرار دارند . این مسئله از جهت سلامتی اهمیت زیادی دارد چون برخی الگوهای پخش چربی بدن ( مثل چربی دور کمر ) می تواند شما را در معرض برخی بیماری های خاص قرار دهد . 

باد پاد ( Bod Pod ) : این روش تکنیکی بسیار تخصصی است و از این جهت مشابه روش وزن کردن زیر آب می باشد که میزان جابه جایی هوا را که برای اندازه گیری تراکم استخوان در بدنتان ایجاد می شود ، را تعیین می کند و از آن جاست که حجم چربی را اندازه گیری می کند . این روش نیز روشی تقریبا دقیق به شمار می رود اما تقریبا گران است . با در نظر گرفتن این که می توانید با پولی که خرج این روش می کنید ، یک مربی ورزشی خصوصی بگیرید و خوب تمرین کنید و وزنتان را پایین بیاورید ، بهتر است از روش های تقریبا ارزان تر استفاده کنید . 

امپدانس برقازیستی : یک روش دیگر برای تعیین ترکیب بدن از طریق امپدانس برقازیستی است . این تکنیک توسط ابزارهای دستگیره دار کوچک یا ترازویی که با بستن دو بند مغناطیسی به پاها ، روی آن می ایستید ، انجام می گیرد . این ترازوها یک پیام الکتریکی می فرستد که از بدن شما رد می شود و وجود رسانایی بافت ها را بررسی می کند . از آن جا که انواع مختلف بافت های بدن ارزش های رسانایی متفاوتی دارند ، این دستگاه از اعداد به دست آمده برای تعیین حجم عضلانی خالص بدن استفاده می کند و درنتیجه ترکیب بدن را می سنجد . مشکل اصلی این روش این است که بسیار تحت تاثیر وضعیت آب بدن است ، به همین دلیل فقط درمواردی که به طور سفت و سخت وضعیت آب بدن خود را کنترل می کنید درست کار می کند و در سایر موارد می تواند در نتیجه ی ارایه دهنده ، اشتباهاتی داشته باشد . 

آزمایش شوید : پس ازاین که نوع روش انتخابی خود را برای تعیین ترکیب بدنتان انتخاب کردید ، هربار از همان متد استفاده کنید تا نتیجه ی به دست آمده اطمینان پذیری بیش تری داشته باشد . این که چند وقت یک بار باید این آزمایش را انجام دهید تا حد زیادی به برنامه تمرینی و غذایی خودتان بستگی دارد . اگر درصد چربی بدنتان خیلی بالا باشد ، احتمالا بیش ترین میزان پیشرفت را در همان ابتدای کار مشاهده می کنید و بعد کم کم هرچه لاغرتر می شوید ، پیشرفتتان کندتر می شود . وقتی به %8 تا %10 چربی بدن رسیدید ، متوجه می شوید که برای پایین آوردن حتی یک درصد بیش تر ، باید تلاش بسیار زیادی به کار گیرید چون در این نقطه بدن شما تمام تکیه خود را بر ذخایر چربی خود قرار می دهد . 




نوع مطلب : آموزش روشهای تمرین بدنسازی، 
برچسب ها :


درباره وبلاگ


باورزش سلامتی ،زیبائی و تناسب اندام خود راتضمین نمائید
مدیر وبلاگ : باشگاه پارسایان
جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :